lördag 20 augusti 2011

Oj, vad stark du är!

De sista dagarna har jag gått runt och mest känt mig krallig/fet. På gymmet är det vacum. Det märks att Pelle slutat och Camilla inte är tillbaka från semestern. Absolut inget händer. Samma jäkla svarta gummispår i mattan. Viktskivorna ligger slängda huller om buller. Sist jag var där höll jag inte på att hitta "potatisskivorna", två små bruna plattor på 1 1/4 kg. Skall jag ha 22,5 kg på stången så skall jag! Vare sig mer eller mindre. Irriterande.

Dags för nåt nytt. Eftersom jag har två SATS gym att välja på i Vällingby, så fick det bli Parken. Lite trångt, men otroligt trevligt.

Som vanligt var jag enda kvinnan bland de fria vikterna. Om jag tänker efter har jag aldrig sett nån kvinna röra vid någon skivstång. Nånsin. Visst, övningsstängerna och silverhantlarna. Men aldrig skivstången. Den som väger 20 kg i sig självt. Nu börjar jag bli van vid att vara enda kvinnan och tycker inte att det är lika läskigt längre. Jag vågade fråga efter 10 kg vikterna, och de där bitiga killarna var ju jättesnälla :-)

Det var dags att träna benen, och då är det knäböj och raka marklyft som gäller. Jag körde med 40 kg, eftersom jag inte vill fresta på min fot. Och varvade med raka marklyft. De hade övningsstänger på upp till 50 kg, så det var ju perfekt. Det var otroligt jobbigt att varva övningarna, men det passar ju mig bra som vill bli riktigt slut.

Allt var städat och fint, med lådor och krokar för varenda en pryl. Dessutom hade de massor med Kettlebells! I alla möjliga härliga vikter. Gjorde tre set om 21 svingar med 16 kg. Gaaah, vad jobbigt. Det är ju perfekt för mig, både flås och styrka. Och en rejäl vikt, vilket jag behöver för att kunna pressa mig själv.

Sen kom receptionisten förbi, vi småpratade lite. Det är så på parken, alla pratar med alla. Och sen kom han med kommentaren som fick mig att typ spricka av stolthet. "Oj vad stark du är".  Blev lite överraskad. Visst han hade varit runt och småplockat lite (det började närma sig stängningsdags). Men fattade inte att han kunde ha koll på vad jag gjorde. Samtidigt vet jag ju att det är ovanligt med fruntimmer som står och sliter med 50 kg stången. Hahhha, det här är min nya grej. Den starka! Jag var ju tvungen att erkänna att jag haft en PT hela våren.

1 kommentar:

  1. Jag är en finlandssvensk tjej och i den lilla svensktalande byn där jag bor lyfter många killar och även äldre män över 110 kg på bänkpressen. Till och med 3-400 kg. Jag fick jämt hör att jag var muskelsvag tills jag lyfte 150 kg på benpressen 10 gånger. Så lätt det var att bli av med det gnället. Jag tränar uthållighet i ungefär 4-5 timmar om vardagarna.

    SvaraRadera